Båtbilder!

Bildtajm



Nu är det dags att lägga upp lite bilder. Något lite sent, jag vet, men så är det!
Ovan ses babordssidan efter rivning av två bord på babords sidan.

Nedan är en bild på hålen som var så små, så små. en gång i tiden.

Teorin om Athenes utseende är att hon någongång inte tagits upp tidigt nog och således har träet varit fuktigt när kylan kommit. Mahogny är inte fryståligt, och har troligen frusit sönder. Efter det har hon antagligen inte lagt i vatten, och fukt som funnits i träet har gjort att det ruttnat på sina ställen. Obehagligt mycket av båten är i princip matjord, och vi är, i ärlighetens namn, facinerade över att hon överhuvudtaget klarade flytten.



Bild på babordsbord nr 2, innan fastskruvning. Den nya botten kommer att vara i furu. Skälen är många; ekonomin räcker inte till ny mahogny, furu är lättarbetat och det tål klimatet bättre.



Bord 2 var ganska komplicerat, långt, böjt på längden samt krökt på bredden.
För att underlätta just krökningen längs med spanten har vi valt att göra borden något smalare än orginal.



Hälften av bordet fastskruvat, Emil sitter i bortre änden av bilden och gör det sista. Nu sitter sitter bordet, och det blev onekligen faktastiskt bra. Tyvärr insåg vi under arbetet att stäven inte såg lika bra ut.

Det här är nackdelen med laminerade stävar. De är toppenstarka sålänge de sitter ihop. Men om plankorna går isär är det bara ett gäng plankor med hål emellan. Inte riktigt lika starkt. Athenes stäv har så stora sprickor mellan plankorna att man ser igenom från ena sidan till den andra.


Dessutom har någon tidigare ägande använt fören som fender. För en redan försvagad stäv var det nådastöten, och den knäcktes och gick av. Matjord är bara förnamnet, man kan riva ekplanken med händerna utan problem. 

Nu mår stäven förhoppningsvis lite bättre. Söndagen spenderades med att först Epoxyimpregnera plankorna för att stärka och sedan limma ihop plankorna. Det är ingen permanent lösning, tanken är att byta hela stäven i höst. Men hon måste ju hålla för sjösättning!

Så, en sista liten hoppfull bild.
Kommer ni ihår de två småhålen på en bild ovan?


Hålen är lite större nu. Jag står på marken och i båten. Lite halvtragiskt :)

Over and out
Cathis


Kontakt: [email protected]


Kontakt!

Har du frågor om projektet eller om något annat som rör Athene?
Maila gärna till

[email protected]

Vilka är vi?

Tänkte pressentera mig som äger Athene och Emil som hjälper mig lite kort!

Jag heter Cathis, är 18 år och går tredje och sista året på ett naturvetenskapligt gymnasieprogram i Stockholm.
Jag seglar sedan fem år tillbaka på en skuta som ligger i Stockholm. Anledningen till att jag köpte Athene vet jag inte själv, men gjort är gjort och nu tänker jag banne mig få henne att bli en seglande fritidsbåt igen.

Min båtbyggarkompis som också hittas på varvet i princip varje helg heter Emil och jobbar på ett varv i småland. Han har pluggat båtbyggeri i både Sverige och Norge de senaste 8 åren. Emil hoppade på Projekt Athene förra hösten och sen dess lär han mig hur man bäst renoverar en båt.

Nu vet ni lite om oss, om det är något mer är det bara att fråga!

Lång "vila"

Mycket och lite har hänt sen båthuset stog klart i december.

Vi har bytt två bord på babordsidan.
Tidigare har Athenes bordläggning varit byggd helt i Honduras Mahogny. Efter renoveringen kommer hon att ha en botten i Furu, men behålla de friska borden som ligger ovanför vattenlinjen.

Vi har antagit att förstäven varit relativt okej under vattenlinjen, men under rivningsarbetet av de bord som måste bytas har vi insett att hela stäven tyvärr mår ganska kasst. Den är limmad av 17 mm ekplank, 7 stycken. När stackars Emil upptäckte det här tänkte han, "Nej. Nu ger vi upp. Det här går aldrig." Men eftersom jag är okunnig och inte har en aning om hur jobbig det är att laga en stäv tänkte jag såklart "Okej, hur fixar vi det här?" Visst, tidsplanen var spräckt, men nu fick vi istället för att arbeta mot en sjösättning jobba mot en båt som är stark nog för att klara en resa på båtvagn. För flyttas ska hon!

Efter tänkande i veckan har vi dock kommit fram till att det finns tillräckligt mycket motstånd kvar i ekplanken för att en epoxilimning ska göra stäven stark nog att sätta bordläggningen i, iallafall under vattenlinjen. Över vattenlinjen får vi lösa problemet med en såkallad "Maritim lösning" det vill säga, gör nått med det som finns tillhand innan båten sjunker!

Så läget som det är nu är att Cathis är sysselsatt med att skrapa färg och plugga ur plankorna längs med stäven för att kunna fläka ur bordläggningen så att  Emil sen kan komma åt stäven och limma mellan plankorna.

För i sjön ska båten, helst utan att hamna på botten!

Over and out
/Cathis


RSS 2.0